Jeżeli planujesz założyć działalność gospodarczą, nie wystarczy sama znajomość Twojego produktu. Musisz bardzo dobrze poruszać się w swojej branży, znać dobre i złe strony konkurencji, a także jej możliwości. Znajomość rynku jest niezbędna, jeżeli chcesz osiągnąć na nim sukces. W jaki sposób przeprowadzić rozpoznanie branży? Na co zwrócić uwagę i w jaki sposób może pomóc Ci w tym prywatny detektyw?
Prowadzenie przedsiębiorstwa to niezwykle trudna sztuka. Musisz mieć nie tylko umiejętności wykwalifikowanego pracownika, który zna charakterystykę produktu lub usługi. Konieczna jest perfekcyjna znajomość branży i możliwości konkurencji, a także potrzeb klientów. Dlaczego? Dzięki temu możesz dopasować swoje towary lub usługi do zmian na rynku, optymalizować koszt procesu produkcji bez uszczerbku na jakości oraz odpowiednio promować usługi, aby informacja o nich dotarła do odbiorców. Dzięki informacji możesz zostać liderem swojej braży!
Podstawa – rozpoznanie rynku i konkurencji
Na samym początku prowadzenia działalności gospodarczej, możesz mieć trudność z odpowiednim rozeznaniem rynku. Jeżeli np. pracowałeś wcześniej na etacie, Twoje zainteresowania dotyczące funkcjonowania konkurencji mogły nie być tak rozległe, jak w przypadku prowadzenia pełnoprawnej firmy.
Rozpoznanie rynku to podstawowy element przygotowania strategii biznesowej. Pozwala na pozyskanie takich informacji jak:
- charakterystyka grupy docelowej, jej miejsce zamieszkania, możliwości finansowe;
- oczekiwania grupy docelowej wobec produktu lub usługi;
- dane dotyczące konkurencji, a także dostawców materiałów produkcyjnych;
- Informacje o finansowaniu sektora, jego płynności finansowej, wypłacalności itd.
- Źródeł zatowarowania lub pozyskiwania klientów.
Ważnym elementem rozpoznania rynku jest dokonanie kompleksowej analizy konkurencji. Musisz dokładnie wiedzieć, z kim będziesz rywalizować. Istotne jest nie tylko pozyskanie informacji na temat liczby podmiotów konkurencyjnych, ale też sposobu ich funkcjonowania. Co jest istotne w przypadku przeprowadzenia pełnej analizy konkurencji na rynku?
- Analiza funkcjonowania firm konkurencyjnych.
- Opracowanie działań marketingowych.
- Pozyskanie informacji na temat klientów i dostawców konkurencji.
- Wytypowanie profesjonalnej kadry pracowniczej.
- Dane dotyczące zasięgu konkurencji.
Rozpoznanie rynku i konkurencji pozwoli Ci się stać bardziej konkurencyjnym, zatrudniać lepszą kadrę, optymalizować koszt prowadzenia przedsiębiorstwa, a także dotrzeć do nowych klientów.
W jaki sposób przeprowadzić rozpoznanie rynku i konkurencji?
Przede wszystkim pamiętaj, że rozpoznanie rynku i konkurencji nie może wypełniać znamion szpiegostwa przemysłowego. Nielegalne jest zakładanie podsłuchów czy ukrytych kamer, kontrolowanie tajnych dokumentów konkurencyjnych firm i przekupywanie pracowników, aby Ci podjęli działania przeciwko swojemu pracodawcy. Działania podlegające pod szpiegostwo przemysłowe mogą być karane pozbawieniem wolności od 3 do 15 lat.
Jak w takim razie przeprowadzić analizę rynku i konkurencji? W prowadzeniu takich działań powinieneś skupić się przede wszystkim na sprawdzeniu ogólnodostępnych i legalnych źródeł. Istotne mogą być m.in. kontrole rejestrów prowadzenia działalności gospodarczej, dane GUS, analiza danych z rejestru przedsiębiorców, media społecznościowe itp.
Warto dokładnie zlustrować informacje dostępne w Internecie. Wiele danych pozyskasz ze stron internetowych konkurencji, gdzie ta chwali się m.in. pozyskanymi klientami i dostawcami. Możesz również przeprowadzić wywiad z dostawcami, odbiorcami, a także pracownikami firm konkurencyjnych. Takie działanie nie jest zabronione przez prawo.
Rozpoznanie rynku i konkurencji – co może zrobić detektyw?
Zwróć jednak uwagę na fakt, że samodzielne wykonanie rozpoznania rynku i konkurencji to proces czasochłonny, kosztowny i żmudny. Wymaga zaangażowania, które możesz poświęcić na rozwój swojego produktu lub usługi. Rozpoznanie rynku i konkurencji warto więc zlecić doświadczonej agencji detektywistycznej. To sposób na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy, a także rozwiązanie, które ułatwi Ci pozyskanie wszystkich informacji zapewniających rozwój Twojej firmy.
Agencje detektywistyczne mogą w kompleksowy sposób przeprowadzić proces analizy konkurencji i rozpoznania rynku. Bazując na nowoczesnych technikach i umiejętnościach socjotechnicznych pozwalają pozyskać pełne informacje na temat firm konkurencyjnych oraz dostawców i odbiorców usług.
W jaki sposób biuro detektywistyczne przeprowadzi rozpoznanie rynku i analizę konkurencji? Doświadczony detektyw będzie bazował na technikach OSINT oraz działaniach wywiadowczych. Dokona on m.in.:
- Analiza rejestrów gospodarczych – detektyw dokona pełnego przeglądu rejestrów gospodarczych, sprawdzając zakres działania firm konkurencyjnych, ich zasoby finansowe, raporty finansowe, strukturę właścicielską etc.
- Analiza badań i raportów – badania dostępne w sieci lub w ośrodkach badawczych pozwalają sprawdzić, jak duże są firmy działające w Twoim regionie, jakie mają zatrudnienie oraz ile takich przedsiębiorstw działa na rynku.
- Badanie mediów społecznościowych i stron www – na stronach internetowych, w mediach społecznościowych i stronach partnerskich dostępne są informacje o klientach i dostawcach, a także zakres działalności. Detektyw kompleksowo przeanalizuje, posegreguje i przygotuje raport z tych informacji.
- Wywiad środowiskowy.
PAMIĘTAJ JEDNAK, ŻE DZIAŁANIA BIURA DETEKTYWISTYCZNEGO SĄ KATALOGIEM OTWARTYM. TO JAKIE CZYNNOŚCI DETEKTYWI WYKONAJĄ UZALEŻNIONE JEST OD OKOLICZNOŚCI ORAZ MOŻLIWOŚCI DANEJ SPRAWY.
Powyższe działania kończą się przygotowaniem pełnego raportu, który możesz wykorzystać w swojej pracy. Pełna analiza raportu od detektywa pozwoli Ci na przygotowanie się do podboju rynku. Warto skorzystać z tego typu usługi.