W czasie prowadzenia działalności biznesowej, niezwykle istotna jest zasada ograniczonego zaufania. Z jednej strony nie możesz na każdym kroku kontrolować pracowników, wspólników czy klientów, ale z drugiej: nie warto pozostawiać wszystkiego „własnemu przeczuciu”. To „przeczucie” może być niekiedy zawodne, a kompleksowa kontrola wiarygodności kontrahenta jest wstanie uchronić Cię przed szeregiem problemów. Co warto wiedzieć na temat tego procesu? Jak może pomóc w nim detektyw?
Kontrahent to podmiot, który może dostarczać produkty Twojej firmie lub być odbiorcą towarów lub usług. Jeżeli zakres współpracy z takim podmiotem jest szeroki i polega na wymianie dużych kwot w postaci środków finansowych lub elementów produkcji, warto dokonać jego sprawdzenia. W ten sposób zabezpieczasz swoją transakcję.
Dlaczego ustalenie wiarygodności kontrahenta może być istotne?
Ustalenie wiarygodności kontrahenta jest istotne z kilku powodów. Przede wszystkim warto sprawdzić, czy dany podmiot jest wypłacalny. Działalność gospodarcza polega na przekazaniu określonych towarów lub wykonaniu określonych usług za środki finansowe, które opłacane są na podstawie faktury z uzgodnionym terminem płatności. Może okazać się, że kontrahent nie jest w stanie zapłacić za zakupiony towar, co może zachwiać płynnością finansową Twojego biznesu.
Poza tym sprawdzenie wiarygodności kontrahenta jest istotne pod kątem jakości towaru, który oferuje. Niekiedy dostawca danych produktów może chwalić się, że on sam je tworzy, a jest np. wyłącznie dystrybutorem produktów z Azji. Takie kwestie warto sprawdzić, bo wpływają na Twoją wiarygodność biznesową w oczach klientów.
Wiarygodność może wpływać też na zakres działalności. Początkowo dobrze układający się proces handlowy niekiedy ulega pogorszeniu, jeżeli dochodzi do większych zamówień. Warto sprawdzić, czy kontrahent jest w stanie przyjąć na siebie również możliwość rozszerzenia współpracy.
Kiedy warto sięgnąć po usługę ustalenia wiarygodności kontrahenta?
Sprawdzenie wiarygodności finansowej i uczciwości klienta jest istotne w wielu przypadkach. Kiedy warto sięgnąć po rozwiązanie, które może zaproponować Ci prywatny detektyw?
- Wchodzisz we współpracę z nowym podmiotem, który dotychczas nie ma wielu dowodów współpracy.
- Podpisujesz umowę na duże dostawy lub odbiory, gdzie w grę wchodzą duże środki finansowe.
- Chcesz współpracować z firmą, która nie dawno zmieniła nazwę, a poprzedniej nazwy nie ujawnia publicznie.
- Wolisz uniknąć współpracy z kontrowersyjnymi podmiotami o kapitale pochodzącym z zagranicy.
- Obawiasz się o finansową wiarygodność klienta, który może nie być wypłacalny, a jego dokumenty nie są przejrzyste pod kątem środków pieniężnych i aktywów oraz pasywów.
- Zależy Ci na produktach najwyższej klasy i chcesz prewencyjnie sprawdzić, jakie towary posiada Twój nowy kontrahent.
Wskazane jest kontrolowanie nie tylko nowych kontrahentów, ale też stałe podmioty, które np. zmieniły właściciela, przeszły restrukturyzacje lub podczas wcześniejszej współpracy nastąpiły mniejsze problemy i wolisz uniknąć bardziej rozbudowanych kłopotów.
Proces ustalenia wiarygodności kontrahenta– na czym polega?
Procesem ustalenia wiarygodności klienta lub dostawcy jest trudny i wymaga specjalistycznej wiedzy oraz działań. Ustalenie wypłacalności czy uczciwości kontrahenta warto powierzyć doświadczonemu detektywowi, który krok po kroku zweryfikuje, jak wygląda działalność podmiotu, z którym chcesz współpracować.
- Zebranie informacji o kontrahencie – detektyw przygotuje bazę informacji na temat kontrahenta. Sprawdzi czy w ostatnich latach nie doszło do zmiany właściciela, nazwy, a jeżeli tak, to dokładnie sprawdzi kto był właścicielem firmy i jaki jest to kapitał.
- Weryfikacja środków trwałych kontrahenta – śledczy dokładnie sprawdzi jakie środki trwałe posiada kontrahent oraz czy ich wartość jest w stanie sfinansować ewentualną wartość kontraktu, jeżeli dojdzie do problemów z płatnością.
- Weryfikacja płynności finansowej kontrahenta – chodzi o kontrolę przepływu środków, dotychczasową współpracę z innymi podmiotami i analizę pieniędzy, którymi dysponuje firma. Detektyw sprawdzi np. powiązania kapitałowe i sam kapitał założycielski firmy, z którą chcesz współpracować.
- Analiza opinii i dotychczasowych realizacji – detektyw skontaktuje się z poprzednimi odbiorcami i dostawcami potencjalnego kontrahenta, sprawdzi wynik realizacji zleceń, zweryfikuje opinie w sieci i zbada potencjalne trudności wynikające ze współpracy z obserwowanym kontrahentem.
- Sprawdzenie produkcji klienta – to kwestia weryfikacji tego, jak dochodzi do produkcji, jakich materiałów używa kontrahent, skąd pochodzą środki na produkcje, czy ta jest legalna i np. jak traktowani są pracownicy.
Detektyw w swojej pracy będzie polegał na ogólnodostępnych zbiorach państwowych (KRS, CEIGD), materiałach w mediach społecznościowych, stronach internetowych, opiniach pojawiających się w sieci. To element tzw. białego wywiadu, czyli techniki OSINT-owej, polegające na analizie ogólnodostępnych źródeł, a jednocześnie trudno dostępnych dla przeciętnego użytkownika internetu. Poza tym detektywi mogą przeprowadzić też wywiad środowiskowy, rozmawiając z poprzednimi podmiotami współpracującymi z kontrahentem, przeanalizują produkt kontrahenta i dokonają dogłębnej analizy posiadanych przez niego środków, sprawdzając np. maszyny, którymi dysponuje i siedzibę, w jakiej znajduje się firma.
Na koniec pracy detektyw przygotuje kompleksowy raport dotyczący działalności kontrahenta, wykazując dokładnie każdy analizowany element potwierdzony dokumentacją dowodową. Na tej bazie możesz podjąć decyzję, czy określony podmiot jest godny współpracy.
Czy każdego kontrahenta można zweryfikować?
Jeżeli chcesz wejść we współpracę z kontrahentem, którego nie znasz, warto wcześniej go prześwietlić. Niektórzy przedsiębiorcy uważają, że tego typu kontroli podlegają wyłącznie duże podmioty, o których już można znaleźć wiele informacji w sieci. To jednak nie do końca prawda. Okazuje się, że detektyw jest w stanie przygotować kompleksową analizę działalności kontrahenta również, jeżeli ta dotyczy mniejszych podmiotów, a nawet jednoosobowych działalności gospodarczych.
Jak długo trwa weryfikacja kontrahenta? Wszystko zależy od zakresu materiału, trudności w działaniu i oczekiwanych efektów. Im więcej szczegółów musi przeanalizować detektyw, tym dłużej trwa przygotowanie kompleksowego raportu. Przyjmuje się jednak, że czas oczekiwania na kompleksową analizę wiarygodności klienta to ok. tygodnia do kilku tygodni kompleksowej obserwacji.
Czy warto? Oczywiście. Inwestycja w raport dotyczący działalności kontrahenta może przynieść wyłącznie same korzyści, pozwalając oszczędzić czas, pieniądze oraz zapewnić bezpieczeństwo swojej firmie. Detektyw zweryfikuje wszystkie Twoje wątpliwości wskazując na to, czy rzeczywiście potencjalny partner biznesowy jest warty uwagi i inwestycji.