Interesy wymagają wzajemnego zaufania, ale w ograniczonym stopniu. Przygotowując współpracę z określonym podmiotem, powierzając mu swoje pieniądze czy oczekując zapłaty, powinieneś mieć pewność, że dana firma będzie w pełni wypłacalna i jest wiarygodna. Aby to zweryfikować, przeprowadza się wywiad gospodarczy. Czym jest dokładnie taki proces? Kto powinien go realizować i jakie elementy powinny się na niego składać?
Proces wywiadu gospodarczego opiera się na wielu kwestiach, ale zawsze dąży do jednego – pozyskania jak największej wiedzy dotyczącej określonych firm. Zwróć uwagę, że od tej usługi może zależeć przyszłość Twoich interesów!
Czym jest wywiad gospodarczy? Jakie są jego elementy?
Wywiad gospodarczy to szeroka gałąź prowadzonych działań śledczych, skupionych wokół informacji biznesowych i inwestycyjnych. Określa się je jako zespół kroków, dążących do pozyskania i gromadzenia kompleksowych danych o danym podmiocie gospodarczym (lub innego rodzaju kontrahencie biznesowym) i rozpowszechnianiu ich (udostępnianiu na życzenie) w celu weryfikacji danego biznesu. Co ważne, wywiad gospodarczy musi być prowadzony zgodnie z prawem i postępowaniem etycznym.
W skład wywiadu gospodarczego wchodzi między innymi analiza sytuacji finansowej i ekonomicznej danej firmy, kompleksowe sprawdzenie dotychczas podejmowanych kroków handlowych czy biznesowych, skontrolowanie sytuacji prawnej przedsiębiorstwa i uporządkowania kadr. W pełnym ujęciu wywiad gospodarczy pozwala sprawdzić czy dany podmiot jest godny powierzenia mu środków, czy lepiej tego unikać.
Możemy wyróżnić kilka typów wywiadu gospodarczego, w zależności od motywacji jego prowadzenia i zleceniodawcy.
- Analiza konkurencji – polega na sprawdzeniu działań konkurencji danego podmiotu, w celu np. weryfikacji dotychczasowego postępowania przedsiębiorstwa.
- BI (Business Intelligence) – analiza danych na temat określonego podmiotu, w celu weryfikacji działań operacyjnych, a nawet strategicznych w przyszłości.
- Economic Intelligence – analiza sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa. Ma na celu wykluczenie nieopłacalności finansowej współpracy z danym podmiotem.
- Due diligence – kompleksowa analiza prawno-gospodarczo-podatkowa. Ma szerokie zastosowanie w biznesie czy np. w kwestiach kredytowych.
- Commercial Inteligence – analiza zlecana przez podmioty gospodarcze, które chcą w kompleksowy sposób prześwietlić przyszłego partnera biznesowego.
Niektóre przedsiębiorstwa samodzielnie starają się prześwietlić potencjalnych partnerów. Inne posiłkują się współpracą z dedykowanymi do tego firmami, np. biurami detektywistycznymi. Jak licencjonowany detektyw może pomóc Ci w przeprowadzeniu wywiadu gospodarczego?
W jaki sposób detektyw realizuje wywiad gospodarczy?
Profesjonalne biura detektywistyczne w kompleksowy sposób pomogą przeprowadzić legalny i etyczny wywiad gospodarczy, którego wyniki będą świetnym sposobem na analizę działań określonych podmiotów. Jak detektywi będą przeprowadzać określone działania?
Przede wszystkim profesjonaliści zweryfikują dane, podane przez potencjalnego partnera. Sprawdzą jego wiarygodność w publicznych systemach informatycznych, skontrolują ewentualne zadłużenie w urzędzie skarbowym i ZUSie. Detektywi mogą również sprawdzić zadłużenie przedsiębiorcy w bankach, a także w ogóle sprawdzić czy podmiot ten nadal funkcjonuje – opierając się na danych sądowych.
Kolejna kwestia to bezpośrednie rozpoznanie. W trakcie pracy doświadczeni detektywi przeprowadzą serię kompleksowych wywiadów z osobami reprezentującymi daną firmę. Przeanalizują też nastroje wśród pracowników, spiszą majątek jakim na dany moment dysponuje przedsiębiorstwo i rozłożą go na czynniki pierwsze. Wskażą również potencjalne zagrożenia niewypłacalności danego biznesu.
Mogą również skontrolować dotychczasowe opinie o potencjalnym partnerze biznesowym, sprawdzą wiarygodność i prawdziwość okazanych dokumentów (np. certyfikatów czy referencji). Do swojego działania wykorzystają zarówno techniki pracy terenowej jak i osintu – prowadzenia kompleksowego, „białego” wywiadu na bazie analizy dostępnych legalnie źródeł i ich późniejszej interpretacji.
Po przeprowadzeniu wszystkich prac otrzymasz pełen raport z działania, zawierający np. analizę danych i ewentualne ostrzeżenia. Teraz zostanie Ci już tylko dokładne przeczytanie raportu, zapoznanie się z pracą detektywów oraz podjęcie decyzji względem współpracy z określonym podmiotem gospodarczym.
Dlaczego powinieneś zlecić przygotowanie wywiadu gospodarczego? Jakie zalety wynikają z takiej usługi?
Wywiad gospodarczy ma niewątpliwie wiele funkcji. W jakich sytuacjach może się sprawdzić? Jakie są zalety jego prowadzenia?
- Udzielanie pożyczek czy kredytów – to nie tylko bardzo dobra analiza dla banków, ale też innych podmiotów, które udzielają pożyczek i wsparcia. Z raportu dowiesz się m.in. czy pożyczkobiorca jest w stanie spłacić kwotę i spełnia wszelkie warunki pobrania kredytu.
- Udzielanie promesy i innych podmiotów wsparcia – jeżeli chcesz wstawić się za danym przedsiębiorstwem, polecić go innym podmiotom, warto sprawdzić wcześniej czy określony podmiot nie będzie oszukiwał i nie narazisz na szwank swojej opinii biznesowej.
- Inwestycja w dany podmiot – chcesz wyłożyć określone środki na dany biznes? Wywiad gospodarczy pozwoli Ci sprawdzić, czy inwestycja ma szansę okazać się sukcesem i wykluczy np. oszustwo czy inne działania niezgodne z prawem.
- Zatrudnianie zewnętrznego podmiotu do wykonywania działań w firmie – chcesz powierzyć określone prace zewnętrznemu wykonawcy? Zobacz czy ten rzeczywiście efektywnie wykona swoje obowiązki, będzie realizował usługi zgodnie z wytyczonym terminem i umową oraz nie zniknie po pobraniu zaliczki.
- Podpisanie kontraktu na wykonanie usług – wywiad gospodarczy warto przeprowadzić też, gdy Twoja firma ma realizować usługi dla innego przedsiębiorstwa. Dowiesz się z niego m.in. czy otrzymasz kwotę po wykonaniu określonych w umowie pracy i czy nie będziesz musiał czekać na opłacenie faktury.
Przede wszystkim wywiad gospodarczy jest o wiele tańszy niż np. późniejsza egzekucja komornicza należności z firmy, albo zmuszenie podmiotu do realizacji założeń umowy. Inwestując w działania detektywów z pewnością zaoszczędzisz wiele nerwów, pieniędzy, czasu i zasobów ludzkich. Dostaniesz czytelną analizę opłacalności współpracy z określonym podmiotem.
Wywiad gospodarczy – na co uważać przy realizacji? Czym różni się od szpiegostwa?
Pamiętaj, że wywiad gospodarczy oparty jest wyłącznie na procesach zgodnych z prawem i etyką zawodową. Nie może on mieć m.in. znamion szpiegostwa. Z tego względu do prowadzenia prac nad kompleksowym przygotowaniem wszystkich dokumentów na temat danego podmiotu, powinna czuwać doświadczona i sprawdzona firma detektywistyczna.
Jakie są zauważalne różnice pomiędzy szpiegostwem gospodarczym i wywiadem gospodarczym? Przede wszystkim wywiad opiera się na legalnych źródłach. Kompletuje dokumenty ogólnodostępne (detektyw przeszukuje sieć bazując na swoim doświadczeniu), prowadzeniu kompleksowych obserwacji i rozmów. Wszystko to jest dokładnie opisywane i nie naraża dobrego imienia firmy zlecającej wywiad, przedsiębiorstwa detektywistycznego oraz podmiotu, który jest analizowany.
Z kolei szpiegostwo gospodarcze polega na wykradaniu tajnych informacji, posługiwaniu się technikami niezgodnymi z prawem (np. podsłuchami) i prowadzeniu działań opartych na technikach nieetycznych. Nie jest elementem wywiadu gospodarczego. Wyspecjalizowane agencje detektywistyczne, które mają doświadczenie w prowadzeniu wywiadów gospodarczych zdają sobie sprawę jaka jest różnica między wywiadem i szpiegostwem oraz po jakie techniki mogą sięgnąć. Pamiętaj, że źle prowadzony wywiad może np. utrudnić lub całkowicie uniemożliwić interesy pomiędzy Twoją firmą, a podmiotem kontrolowanym.